going to Architecture school?

FAQ: Jawapan selalu orang nak tau
Interview 1: UKM,UTM
Interview 3: Interview question
Part 1: preparation
Part 2: First sem studio
Part 3: Manual guide to buy archi PC desktop
Part 4: Studio sem 5

Followers

Tolong Isi Tabung Saya :)

Monday, October 28, 2013

Review Wacana Perdana di Cardiff

Wacana Perdana: Malaysia negara Islam atau Sekular? Antara teori dan Realiti

Tempat: Cardiff university
Panels: Ust Nasharuddin, Tn Hj Azri, Tn Hj Rahim dan Dato'Zainol
The four great heroes who just came back from Comango issues settling in Geneva.

Ini antara isi yang saya dapat:

  • Islam agama bagi persekutuan bukan agama rasmi Malaysia. Maknanya, agama rasmi bagi Malaysia bukan agama Islam atau mana-mana agama. Rujuk perkara 3:1. Analoginya umpama: Malaysia sudah muslim tetapi belum mu'min.
  • Malaysia juga bukan negara sekular. Malahan, akta yang dicadang semasa suruhanjaya Reid yang menuntut klausa secularism dibantah oleh Raja-raja Melayu dan Baginda Queen.
  • Negara yang mengamalkan sekularism tidak mungkin akan ada 2 jenis sistem mahkamah yang setaraf: Mahkamah Syariah dan Mahkamah Civil
  • Secularism: bak kata Yusuf Al-Qadrawi Ál-ladinniyyah' ( tidak beragama). 
  • Human Right : Malaysia tidak menandatangani ICCPR kerana dasar yang menyokong LGBT, kebebasan beragama ( rujuki perkara 3 yang mana Islam agama bagi persekutuan dan penganut agama lain boleh mengamalkan agama mereka dengan aman harmoni dalam persekutuan) 
  • Ingat, antara penggubal human rights adalah Charles Habib Malik. Siapa dia? Sila kaji
  • Isu Comango: NGO-ngo bkn muslim menuntut budaya seks songsang diamalkan di Malaysia, racism country, kebebasan beragama ( yg mana kita ketahui umaat Islam diharamkan murtad) , isu kalimah Allah
  • Isu kalimah Allah.alright, this is the explanation on why couldn't or could apply by other religion? Kalau kat negara Arab, orang bukan muslim memang menggunakan kalimah Allah, Rasul, Malaikat dan sebagainya. Ini disebabkan ianya adalah bahasa mereka. Manakala, vocab or tatabahasa melayu terhad dan kalimah seperti Allah dianggap amata suci. Contohnya, asalkan nama macam arab-arab sikit jumpa dalam al-Quran pun orang main letak tanpa cek makna sebenar e.g: nama anak. Definisi Tarbiyyah juga dianggap begitu taboo dikalangan masyarakat melayu. dalam bahasa arab maksudnya pendidikan.
  • Kes dikecam sembelih lembu sewaktu raya aidiladha yang dikatakan tidak menghormati hak agama lain dan disuruh sembelih di tempat tertutup. Padahal, kaum yang beragama lain juga bebas mengamalkan upacara agama mereka yang malah menyebabkan traffic congestion di KL? #ehhh
  • Mengapa hudud masih tidak dilaksanakan? Ibaratnya, Malaysia sudah ucap dua kalimah syahadah tetapi masih belum melaksanakan tuntutan wajib. Ikutkan nak laksana hudud bukan mudah dan sewenang-wenangnya dilakukan. Malaysia perlu kaji dulu kewajaran dan keberkesanan perlaksanaan hudud. Boleh dilaksanakan apabila, hakim mahkamah syariah telah benar-benar bersedia dan diberikan latihan sempurna. Macam qisas. sudah ada dilaksanakan sebenarnya dalam undang-undang Malaysia. namun  proses pengampunannya, pesalah memohon keampunan dari Sultan dan sultan akn minta persetujuan kepada keluarga mangsa.Rakyat Malaysia sekalian, hukum hudud itu wajar dilaksanakan tetapi bagaimana nak cari bukti pun kena consider jugak. Ya, Brunei mampu melaksanakannya kerana Sultan juga merangkap PM. Malaysia banyak negeri dan bagaimana kita nak atasi Islamophobia yg juga wujud dikalangan kaum lain? Kita sebagai rakyat yang peka, mungkin patut buat kertas kerja dan bagi cadangan bukan asyik jadi keyboard warrior sahajakan?hehe cakap je lebih tapi tak bagi sumbangan apa-apa pun kat negara. 
  • UN shouldn't penalized Malaysia to practice Islam. Yela, negara lain amal agama lain takde pulak ko nak halang?  
Ramai je di alam maya ni yang 'berlagak ' pandai+hebat dalam bidang agama tapi sebenarnya apa pun tak tau. Main reka je. Orang melayu yang saya perhatikan sesetengahnya mudah melatah walau tidak tahu asal usul pangkal cerita yang benar. I pledge Malaysian people to be unite and respect each other beliefs :) Betulkan dulu diri baru kita boleh laksanakan yang sunat.

     Konklusi saya, Malaysia is neither Islam country nor Secularism country.Saya percaya ahli-ahli panel kita juga inginkan Malaysia aman dan sayangkan agama. Maaf kalau ada silap atau terkurang isi-isi yang dikutip.


p/s 1: Barang kat Malaysia naik, tapi tax rendah. Kat UK barang murah yg amat tapi tax tinggi. ikut currency negara masing-masing. which one would u prefer?  If kat Malaysia beli barang 100 tak penuh lagi troli. kalau kat sini 20 pon dah penuh troli!

p/s 2 : next post will try to update on Cardiff and Gloucester travelog! Stay tuned :)

No comments:

Post a Comment

link

Related Posts with Thumbnails