going to Architecture school?

FAQ: Jawapan selalu orang nak tau
Interview 1: UKM,UTM
Interview 3: Interview question
Part 1: preparation
Part 2: First sem studio
Part 3: Manual guide to buy archi PC desktop
Part 4: Studio sem 5

Followers

Tolong Isi Tabung Saya :)

Showing posts with label usm. Show all posts
Showing posts with label usm. Show all posts

Monday, September 23, 2013

Officially BSc Housing,Building and Planning (Architecture)(Hons) holder!

saya convo awal dari hari kejadian ahahaha
22nd September 2013- My graduation day! Tapi harap maklum saya tiada di tempat kejadian..mekaseh T_T I'm far away from Malaysia while posting this entry. Saya dengan ini ingin mengucapkan penghargaan kepada semua orang yang tersayang.

Buat Ibu Ayah, terima kasih kerana sudi membiaya pengajian sampai kaklong masuk universiti dan mengenggam segulung ijazah sarjana muda. Jasa dan titik peluh kalian tidak dapat dibalas sampai hujung nyawa. Terima kasih sebab bersusah payah demi menyara kami adik-beradik. Walau tiada harta yang banyak, kalian masih mampu untuk memberikan kami kehidupan yang selesa, pelajaran, makanan dan sebagainya  berbanding orang lain. Ayah selalu usaha mencari duit belikan apa yang kami perlukan untuk belajar...terima kasih ayah! Tanpa pengorbanan ibu dan ayah tidaklah saya berjaya hari ini!

Kepada pakcik makcik saya yang banyak membantu, jasa kalian akan tersemat dalam ingatan. tidak lupe juga kawan-kawan yang mejadi tulang belakang memberi sokongan! Buat yang tersayang, terima kasih jugak sebab banyak tolong dan mendorong untuk kita sama-sama sampai ke tahap hari ini.


Goodluck to all of you!Will always remember our sweet memories :)

btw, saya sudah pun selamat sampai di Brunswick Street, Sheffield! Malam tadi boleh pulak fire alarm dengan burglar alarm berbunyi! saya dgn housemate sangatlah panic! Nasib baik ade jiran tinggal atas..kurang sikit panic haha lols

Tuesday, January 8, 2013

Part 4: Architecture part 1 tiba final Year sudah

Semacam tak percaya dah melangkah masuk 2013..tahun final wok!
Naik satu angka lagi tahun ni....><
Tak percaya aku still boleh bertahan dengan kerja-kerja sume nii...
Seriously, daripada tak reti nak design..tahap macam hape je kepada kira bolehlaa kot? ngahaha even tak de la sehebat orang lain? err..yang menjadi persoalan sekarang ni..
Perlu ke aku sambung belajar lagi ni? Impian tu memang la ada..cita-cita nak la habiskan part two..kalo tak pon amek master pon jadilaa...

So, sem ni projek aku pasal 'Healing Centre Resort' taraaaa.....

copyright saya yg punya :p
Bese jela ni tapi Alhamdulillah syukur kerana Allah mendatangkan idea untuk diri ini menyiapkan projek imiginary aku! :D

Bulan exam ni..aku cuma ada 1 je paper dari school: Industrialised Building System, 2 lagi paper language: English and French.

Ada satu lagi Coursework yg xsubmit: Measured Drawing...pergh measured drawing ni pulak kami amek tokong Khoo Kongsi..bayangkan nak trace detail2 corak dia? memang mencabar

autocad

Kepada yang bercita-cita nak jadi arkitek pikir panjang2 kesanggupan korang nak ambil kos macam aku...the truth is aku tak menyesal ;)

p/s: ada sapa-sapa nak wat part time tracing detailing tak? I pay pretty penny :p lol

Monday, October 29, 2012

Pelajar USM nyaris maut dari aras 7?

Tak tahu siapa gerangannya, dengar2 junior kot? yang pasti mesti kat RST sebab kat sana je ade sampai 10 tingkat...
Kalo ampa tengok kawan2 tu macam ade problem cuba persuade dia, macam nasihat ke, happy kan dia ke ape ke...kita ni hidup jauh dari family macam-macam hal berlaku keluarga tak tahu. Tu yang bahaya tu. Tengok2 esok jadi benda lain *mintak simpang dahh keluarga sedih,kecewa, dapat malu etc. Mungkin jugak sebab tekanan tu yg jadi lagu tu tak? wallahu'alam..hanya Allah yang tahu

sumber: my metro

teringin nak merasa












p/s: USM sejak sebulan dua ni penuh kontroversi ke? ^^'

Monday, October 1, 2012

Life getting busier

Bonjour! Comment et Cava?
haa...sem ni agak interesting sikit since I took French as option subject.. yg atas tadi tu maksud dia, 'hi, how are u?' 

Rasa macam nk renovate sikit blog ni tapi still tak ada masa ok! :( life getting busier and tougher... ampa kalo nak amek architecture tu pikiaq sepuluh kali ok? kalo anda seorang yg tough; welcome to the club..tapii if anda seorang yg tak boleh tahan dugaan and stress sila cari bidang lain...seriously! 

tak tahu bila masa lagi nak post news entri bagai..Bukan mudah nak jadi Arkitek...mungkin juga saya tak akan sambung untuk mendapatkan title itu..mungkin juga saya akan sambung tetapi bukan untuk menjadi seorang Arkitek sepenuh masa..well, i need to think of my future too...>< i wish to work in developer company or contractor company instead of joining firm..i dont know why..but i just dont love the way of working in the firm...

ahh..mati idea!

p/s: status/pangkat/darjat tak bawa ke mati pon...jadi tak perlu nak bangga sangat..cuma amalan kita di dunia ni yg jadi penyelamat kelak!

Thursday, February 16, 2012

Sekali Lagi : NAP 12


Alhamdulillah sekali lagi diizinkan Allah joined program NAP 2012 :)
da mula ingat beberapa orang..
Yu, Yuki, Nao, Niho, Haruka, Sisato, Miki..
yg lain2 saba la ye hehe take time :)
Harap2 dalam tempoh sebulan ni dapat ilmu baru lagi

Kenchiku = Architecture

Saturday, January 14, 2012

Baucer RM200: Dimana boleh digunakan?


First of all terima kasih kat PM Datuk Seri Najib yg sudi beri baucar ni kat sume..*eventhough xdapat duit =.=
orang da bagi kite amek jelah kan?kan?huhu

okay tolak tepi..sekarang ni kat mane je bole gune baucar ni? ahaa valid sampai bulan tiga ni je taw! Baucar ni boleh digunakan kat semua kedai buku yang ada notis beserta logo 1Malaysia. antara kedai feymmes yang dikenal pasti:

1. BORDERS
2.MPH
3.POPULAR

so pandai-pandailah korang gune baucar ni...i've planned to buy detailed architecture book, what about yours? :D Jangan salah guna...kerajaan bagi baucar dengan harapan korang beli buku untuk memajukan negara 1day..so jangan la membazir beli buku bukan2...untung taw korang yg buku tak mahal cam kos kami ni :( 1 book pun da cecah dekat dua ratus ==' but at least...syukur laa leh dapat buku free :p

Friday, December 23, 2011

Last Studio semester 1, 2nd Year

project 3: eatery at gelugor
How are you guys? :) lame tak update...busy gile sejak due menjak ni T_T finally, studio da submit! yang atas ni part of my board drawing....overall, sepanjang dua tahun bergelar pelajar architecture, drawing - Alhamdulillah bertambah better each time submit..harap2 sangat la studio dapat markah yang best >< tapi sebenarnya markah tu tak penting sangat..yang penting the lesson i get....the performance i'd made right? Commpared to last year..it was disaster i think? My drawing wasn't really better compared to dis year;) and i'm so glad! So, thanks to all my friends who have help me a lot especially fifi , aida, nisa, wani, ai ai and all studio friends..u guys are awesomeeeeeeeeeee! 

Final exam is just around the corner... my schedule:
3/1: English
13/1:Planning Principle
16/1:Architecture principle
3 written paper! haha actually 3 more paper da abes....studio, working drawing and documentation and autocad. sebab coursework....coursework paling berat T_T...sedar tak sedar da tinggal setahun setengah je lagi nak graduate...:p

p/s: Hopefully studio tak repeat..if does...i'm soooo dead meat! mane tahan setahun kene extend! pergh @.@

Saturday, November 19, 2011

Project,Gegrey and dot dot

floor plan ventilation experiment

where's my body??

special pose :)

Sejak due menjak ni memang sangat2 busy..lame jugak tak mencoret sesuatu kat blog ni:) thankss to all visitor yg memeriahkan wall blog sepenjang ketiaadaan kite.*actually i always use 'kite' to refer myself even with all my friends:)

Straight before raye aji keje melambak2 nak kene siapkan..last week gile banyak assignment nak kene anta.. sometimes i felt like wanna jump out off the high rise and no need to finish up them haha luckily masih ingat agama lagi..fuhh tabahkan iman,....nasib ade grey, teman dikala waktu suka and stress..Bila stress main2 dengan dia rase hilang sikit sebanyak:) sayaaannnggg grey sangat2...sekarang umur Grey da masuk 4 bulan setengah. Grey ni manjeeeee sangat2. Grey rabbit jenis lionhead mix anggora kot? tapi bulu dye memang payah nak uruskan =='

Last week, lepas je hanta project working drawing..kami( kite and kengkawan) enjoying the night with jazz band concert! best jugak terhibur hehe kalo kat luar u comfirm2 tak dapat harga cam time studykan? for sure nak tengok je kene baya at least rm60 to rm100..kire okaylaa rm10 dapat lebih 5 buah music! Gambo pulak tak de sebab gune kamera aida hehe :p 


p/s: sorry kepada sape2 yang menjadi mangse ke'tennsion'an saya last week hehe maaf kalo termarah,termerajok...we'll u guys know it haha


Architecture term:
Working Drawing tu pulak pelan-pelan lengkap untuk dihantar,disemak dan diluluskan oleh authorities dan untuk penyediaan costing serta pembinaan :)

Tuesday, November 1, 2011

PSA 2011@USM

Group vibrant under syiqa and fifi :)

Sportingkan diorang?huhu
Board group. P/S: kami kena buli dengan diorang haha :p
Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Bape bulan lepas kami jadi participant kat UTM under architecture so memang agak teruja juga bile join student Planning punye event hehe bole tahan la even tak seramai dan se'havoc' event MAB tapi PSA(planning student assembly) tetap ada impak tersendiri wat participant dan organizernye.Good job sume:) (eventhough i'm just a helper,but i do appreciate ur guys works and spirit) . Sape kate planner dengan dak archi tak bole jadi member? memang silap..sumenye da terbukti melalui PSA 2011 @USM itulah satu kelebihan kat USM ni mane-mane kos pown kami bole masuk punye..:p Ape-ape pun group vibrant sporting sebab sanggup wat denda kami eventhough agak 'menyeksakan' haha tapi....tapi..kami tak kedekut coupon taw hehe :p even sehari je kite kenal tapi cepat mesra:) hope pasni kalo jumpe mane2 tego2 la huhu and to organizer, maaf sangat2 sebab kami tak bole nak join 100% event korang...tapi kami appreciate sebab jemput kami join event korang :)

p/s: We're multitasking people haha tarak sedar diri esemen macam gunung everest hikhok2 BTW, thanks to Pakku sebab extend mase untuk subwit working drawing..luv u laa miahahaha

Wednesday, October 26, 2011

Life student Architecture

credit to omey :)

Haa memang ni la rutin harian kan..lukisan,autocad tu ibarat makanan harian kami...nasi tu pulak sampingan je...:p memang sangat sibuk sekarang sampai tak de mase nak update blog...kadang-kadang rase stress tu memang ade..sebab tu kami masuk air-cond hahaha *air cond sebab ari-ari duduk studio air-cond tahap beku ..So, kepada sape-sape yang berangan nak amek kos architecture ni..you need to sacrifice a lot!

Ape yang korang kene sacrifice?
*Masa
*Wang ringgit
*Bercinta (memang jarang ade mase la kan..except free...memang nak kene cari yang memahami)
*Tenaga
*Tidur

So, kalo berani meh la join family architecture hehe tapi serius best eventhough orang lain ingat tak de life sangat...but we have :p tapi bersedia la untuk dipandang semacam haha sebab orang lain kos selalu tak faham yang budak archi banyak gile sukudai (homework). Jadi,tahan telinga buat pekak just do as urself please sebab projek ni lagi penting untuk future :)

chowwww....wat kerja dulu banyak lagi tak siap haishhhh =='
p/s: cuti deepavali +raye aji tak balek ok! :(

Monday, September 19, 2011

Semester Tiga sesi 2010/2011: I'm a jr. sr. ?

Assalamualaikum wbt dan salam bahagia sume :D
Macam tak percaya sekejap saja rasanya sudah melangkah tahun dua
sebagai mahasiswi USM.
Seperti baru terjaga dari mimpi lagaknya.
Apakah diri sudah bersedia menempuhi dugaan tahun ini?
Diriku masih menanti perjalanan

Miss my bunny little Giant..mest da bertambah besaqkan? :)


Aishh awat dok skema bermadah-madah ni? :p
ok secara ringkasnya.Hereby, I declared as second year student of Architecture, School
of Housing,Building and Planning,USM,Penang.

Sumatera Pavilion

Haaa....asal aku letak gambo pavilion ni? Ni la projek pertama sem ni...
korang masuk2 fes day class ade dapat welcoming gift cam kami ke? hehe specialkan? LOL :D
Banyak benda aku nak kene explore sem ni...banyak lagi yg nak kene blaja
yelaa bukan senang nak puaskan ati bakal-bakal client nantikan? So, all the best for my new semester ^^

Saturday, September 3, 2011

Merdeka Raya = 1 week left

after 15 years

Selamat hari raya everyone! maaf zahir dan batin...rase2nye xlambat lagi kot ak nak wish?huhu
Btw, arini 4/9/2011 and buat yang bakal mendaftar ke universiti tu gud luck kayh!

Banyak perubahan da berlaku sepanjang 15 tahun gambar atas ni was taken....antaranye:

  • Zaman IT dengan laptop,internet,BB bagai
  • Perdana Menteri pown da bertukar
  • Dari wujud ktm sampai la ade ERL skang..
  • Dari ak skola tadika sampai la da masuk U
  • Dari tinggi jadi rendah xD
  • Dari tinggal kat Pandan Indah sampai ak pindah kat hulu langat
So, memang banyak perubahan da berlaku la kan..happy merdeka sume!! bebaskan mentaliti kita :) Jangan jadi katak bawah tuperware ok? haha yelaa katak dalam tuperware dia tengok je xwat pape pownkan?
So, till then peeps :) 

P/S: can't wait to be in USM  XD second year da rupenye macam xpercaye...

Monday, August 15, 2011

Charlie: Indah pada nama tapi.....

First of all, thanks kepada semua follower...saye sgt menghargai anda:)
Okay hari ini cik vio rase nak share ngan sume readers pasal Charlie...haa bukan charlie chaplin ke Charlie mane ke tapi sejenis serangga bernama Charlie(Glammmmm habes name!) @ kumbang Rove dan kesan2 yang dibawa serangga ni...
Firstly, I would like to introduce Charlie.....ni laa dye mat Charlie tu...
sumber: Google Image

Nama:
  • Am:Kumbang Rove
  • Scientific:Paederus fuscipes Curtis
  • Tempatan:Charlie,Semut Semai
Pergh name glamer da...kaler da wane-wani gitu...kalo tengok sekali pandang macammm semut api je kan...tapi dengar cite ade kes sampai maut sebab kene gigit ngan cali ni..huishhh...tapi tu minor case...selalunye yang kene gigit akan rase gatal2 yang amaaaaattt sangat sebab racun yang ada pada serangga kecil ini..It's FLYING ok! phewww..


"Mempunyai saiz kurang daripada 1 cm panjang. Badannya berwarna kuning kemerahan gelap manakala bahagian atas, bawah abdomen dan kepala berwarna gelap. Bahagian tengah abdomen yang berwarna hijau tua mempunyai sepasang sayap keras dikenali sebagai "elitron". Di bawah sayap keras ini terdapat sepasang sayap lutsinar yang dilipat kemas. Selalunya, kumbang ini kelihatan merangkak dengan pantas di kawasan sekeliling dengan menyembunyikan sayapnya dan sekali pandang ia lebih menyerupai semut. Apabila diganggu kumbang ini akan menaikan bahagian abdomen supaya kelihatan seperti kalajengking untuk menakutkan musuh." -MPSP

ok kat mane-mane yang ade sawah mesti ade bende ni...tapi kat USM penang pown ade jugak bende alah ni even xde sawah padi tengah2 pulau tu kan (not including Balik Pulau sebab jauh dari USM hehe)

ok penyakit yang dibawa 

*konjunktivitis

*Penyakit kulit@dermatitis linearis

so, venom(racun) cali ni dikatakan 12 kali ganda berbisa dari ular tedung..*wow! lagi dasattt jadi, untuk keselamatan bersama pastikan ambil langkah berjage seperti:

-minimise penggunaan lampu *tutup terus pown x ape

-jangan pukul serangga yang ada kat badan, just tiup je kalo nak halau pown

-Basuh segera dengan sabun and air pada kawasan yang terkena

-pasang net(jaring) kat tingkap, sembur racun serangga err...aerosol

so, hope this info will help anyone who need it...

saye percaye banyak tempat ade menatang charlie ni...

p/s: luckily kat kawasan umah xde..phewww lega..


Wednesday, July 27, 2011

Perginya tak kembali:Al-Fatihah

Arwah sewaktu kuliah
"Niat,Laku dan Hasil"

tiga perkataan yang akan tersemat selamanya

Kali terakhir bersua dengan arwah Encik Wan adalah sewaktu kami sedang membuat preparation Terang!
Masih ingat lagi beliau mengajak kami untuk bersama menerbitkan majalah BIG.
He was a greatest man with high philosophy thinking. HBP had lost a great teacher ever.Terima kasih kerana telah mencurahkan ilmu yang berguna kepada kami semua. =)

Time preparation Terang! dulu

haha macam bajet ganas je

Saturday, June 18, 2011

Kemeriahan 23rd Architectural Workshop 2011@UTM Skudai

UTM, 12 Jun 2011-17Jun 2011
Indie band: statik

It was a memorable event.....tamatlah sudah 23rd Architectural workshop yg berlangsung di Skudai,Johor. Banyak pengalaman baru yang dapat kita kumpul dari sini including making some new friends.



Souvenirs from other institutions

kalo korang nak tahu macam mana rupa event plaja2 architecture ni bole klik di sini haa klik cepat klik cepat huhu  memang rugilah bagi sesiapa dak archi yg tak pena join...it's not just a part of learning but a part of leisure
      

 Secara kesimpulannya aktiviti ini adalah event besar-besar2an setahun sekali di Ipt terpilih yg ditentukan Persatuan Arkitek Malaysia(PAM) .Next year pula di UPM, Serdang,Selangor...can't wait...

Installation by UKM..AWESOME! :D
Gamba kenangan dengan group 7

Banyak lagi gamaba tapi seriously, tak larat la eden nak mengupload haha jadi laa ni kan?
and yet sempat gak la 'jumpe' dye haha da 1 grup..tu yg best sket ngehehe


tag UTM: haha kami da lame kenal ok >.<

there's a lot of things i would like to share with you guys...tapi tak tahu macam mana nak cite...yang ni je dapat dikongsi bersama. Tanpa workshop ni..den tak mungkin kenal senior-senior haha and hey, my new wish list is >>>> having an Angora Rabbit as a Pet! They're so cute wuuuu nak sekor!!!! (Tibe-tibe je) ..till then..chiow...sayang korang sume


Wednesday, June 8, 2011

Meet the Architecture's USM Family

Candid dengan hampir sume orang kot?

Dekat sebulan bersama angpa sume rase cam best gak la haha eventhough at first cam tak bape ngam tapi lame-lame macam same je sume orangkan?haha Terang! event is juz around the corner, without supportment from each person, our preparation might not be this superb rite? I'm so proud to have a 'family' like u guys ;) keep it up..

Props
Kalau dulu tak pernah kenal, skang kite kenal...macam tak percaya boleh rapat dengan dak-dak ni sume...

time dorang ngah wat chair

Teringat time demam aritu, sangat terharu...huhu thanks korang ;) haa cik nadiayama a.k.a saiko hehe memang lawak laa kan..haha tapi ari-ari memang boleh gelak tengok dia wat-wat cam nak kene tampaq haha tapi pas sebulan duk dengan wani, liana,yang, iqa and nadia...macam-macam yang cik vio blaja ;)

Tinggal 3 hari lagi nak pi UTM..hope that next yer pown havoc jugak ngan korang sume;) <3


Thursday, June 2, 2011

Palam! akan 'menyerang' UTM

Sue n Aida


Lame gak tak update post bukan tak nak tapi takde mase haha :p

aku tengah wat preparation sempena Minggu Alam Bina yang akan diadakan di UTM,Skudai. Pergh..dekat sebulan gak la duk kat USM ni. Haa..semangatkan?haha

Mana taknya..orang lain sebuk cuti kita lak sebuk berkelentang-kelentung dari pagi sampai lewat pagi haha...walaupun penat, aku rase agak enjoy laa..macam-mcam benda baru yang dapat kita belajar senanya. And aku belajar yang course architecture ni bukan sekadar design and lukis-lukis but more than that. Paling penting sacrifice and semangat mesti kuat. We think,design,construct and exhibit.

Aku takde nak offense mane-mane course. It's just.. not many of us knows the truth of archi's students life.It's aint easy as u think of. Kami tak so-sial ok ;)

Thursday, May 26, 2011

We are preparing for it ^^

Potong-potong


12 June 2011 is just 3 weeks more and we are preparing for Terang-Architectural event. It is an annual event.

A lot of fun we had during this week. Performance...video...and the most importantly...we managed to build a good relationship. 

Till then  ^^

p/s: I hope that nothing bad going to happen..*sigh 


Tuesday, April 19, 2011

Temuduga Architecture(PART 3)

link ke interview UTM/UKM
link interview USM

Ok now, entri kali ni based on my last year Architecture interview kat USM..hhuhu tu pown mase cik vio tengah sebok berkemas-kemas barang nak masuk dalam kotak jumpa laa ketas tu..ok xmo cakap banyak-banyak nah nilai and leh la wat rujukan and xtaw la soklan same ke idak haha:

time: 60 minutes

Questions:

1. Only you know who you are and what is your personality into a building. You are to sketch a 3-Dimensional image of what you think would be the most suitable building that reflects your personality.

2.You are to sketch 3-D interior of the living room of your own house. You are couraged to add in other interior features that could enhance the functionality of the space and make the interior aesthetically pleasing. The tools for the exercise are the white paper, the black pencil and your utmost enthuasiasm creativity.

haaa pastu baru laa mereka panggil interview....sekian...

link

Related Posts with Thumbnails