going to Architecture school?

FAQ: Jawapan selalu orang nak tau
Interview 1: UKM,UTM
Interview 3: Interview question
Part 1: preparation
Part 2: First sem studio
Part 3: Manual guide to buy archi PC desktop
Part 4: Studio sem 5

Followers

Tolong Isi Tabung Saya :)

Saturday, January 7, 2012

Tentang Aib : WHY?

Bila kita cerita tentang aib, semestinya berkait rapat dengan seseorang insan yang di 'aim'.. Sebagai seseorang bergelar muslim saya kira perlunya saya menegur sesetengah masyarakat dalam menegur seseorang itu. Ya, kita perlu menegur tetapi caranya bukan dengan kekasaran.ikutilah sebagaimana Rasulullah s.a.w menegur kesilapan para ummahnya.

Ok, kite mulakan.. Aib adalah umpama kita mengumpat seseorang itu sama ada secara lisan mahupun tulisan tidak kira status seseorang itu tanpa diketahui si tertuduh. Dan sememangnya adalah suatu perkara yang memalukan atau perlakuan huduh seseorang.

Wahai orang-orang yang beriman jauhilah kalian banyak dari prasangka. Sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa. Dan janganlah kalian mencari-cari kesalahan orang lain dan sebahagian kalian mengumpat sebahagian yang lain. Apakah antara kamu ada yang suka memakan daging saudaranya yang telah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertaqwalah kepada Allah, sungguh Allah Maha Penerima Taubat dan Maha Penyayang. (Al-Hujurat : 12)


Kita lihat hari ini, perihal membuka aib terdapat beberapa tujuan seperti ingin menjatuhkan saudaranya, memfitnah *berat ni  baik hang pi bunuh ja* dan sebagainya. Yang saya herannya kenapa ada sesetengah manusia *err layak ke panggil manusia?* sanggup memfitnah seseorang yang baik seperti ustaz? memanglah semua ustaz tak perfect tapi ilmu dia..if hang tak suke pun care dye tak perlulah nak post siap ade name lagi tu?    artis-artis tu tak nak pulak dia tegur? hey you jangan buang current mengutuk orang lain cube cermin diri dulu *saya geram* adakah anda sedar bahawa apabila anda membuka aib seseorang, aib anda bakal di telanjangkan di akhirat kelak? Please mind our language peeps! JANGAN SEBARANG BUAT ANDAIAN SEBAB BOLEH JADI FITNAH TANPA DISEDARI!!!

for our information, please TAKE NOTE:

jika 1 keaiban seseorang kita buka , Allah akan buka 3 keaiban kita kelak.

sabda Rasulullah s.a.w: "Janganlah engkau sekalian mengummpat orang-orang islam dan jangan membuka aib mereka,(kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah maka Dia akan membukanya sekalipun dalam rumahnya" (HR. Muslim,ad-daud dan at-tarmizi)

*saya boldkan untuk peringatan kita semua*

"Alamak! da terbuat macam mana ni? saya takut dengan hukuman Allah!", Alhamdulillah kalau anda berasa begitu, sebab tandanya masih ada iman dalam hati. jadi bagaimana perlu kita lakukan untuk tebus dosa?
Perlunya kita meminta maaf kepada orang yang dibuka aib nya itu lebih baik secara personal, dan if dibuat secara terbuka juga bagus..sebab anjuran islam untuk kita saling maaf-memaafi kan? :) kan cantik tu..

"Eleh da dia yang bukak aib dia dulu! Aku tolong sampaikan je kat orang lain suruh tegur, huh!" Seeloknya tegurlah dia secara personal dan dengan ayat yang boleh memikat hatinya untuk menerima teguran kita. *and it seems like most of us not did it* kita menegur tapi apakah cara kita?Setengah orang alhamdulillah menggunakan bahasa yang enak didengar malahan mendoakan perubahannya, setengah lagi??MASYA-ALLAH! di mana mentaliti kelas pertama kita?  kita lihat dalam al-Quran...

Allah swt berfirman:
                                            " Celakalah tiap-tiap pencaci dan pengeji " -Surah  Al- Humazah, 104: 1

jadi, gunakanlah cara yang berhemah dalam membetulkan kesilapan seseorang kerana :
bisa kata-kata lebih tajam daripada tusukan pedang. lihat entri adab teguran



p/s: Takde gamba pulak entri ni sebab takde hihi :P semoge kite dapat sedikit ilmu bersama :) anda ada nak tambah? silakan ;)





No comments:

Post a Comment

link

Related Posts with Thumbnails