going to Architecture school?

FAQ: Jawapan selalu orang nak tau
Interview 1: UKM,UTM
Interview 3: Interview question
Part 1: preparation
Part 2: First sem studio
Part 3: Manual guide to buy archi PC desktop
Part 4: Studio sem 5

Followers

Tolong Isi Tabung Saya :)

Wednesday, August 11, 2010

Salam Ramadhan Al-Mubarak~Pembuangan bayi menjadi-jadi

Assalamualaikum wbt semua^^.
Harap korang sume happy2 dalam bulan yang mulia ini.
Hari ni Ramadhan yang kedua.
So far camne pose?Larat tak?huhu

Tapi ape yang saya nak katakan
dalam entri kali ini adalah tentang apa yang berlaku
pada akhir-akhir ini..

Saya tahu saya bukan seorang alim
tapi suka saya ingatkan diri saya dan rakan-rakan sekalian
bulan ramadhan merupakan bulan dimana
segala amal kebaikan yang kita lakukan
mendapat pahala yang berlipat ganda.
Ini merupakan pendapat peribadi saya
sebagai generasi kini.
Beberapa hari sebelum umat islam
menyambut ketibaan Ramadhan,
kita dapat saksikan banyak KES PEMBUANGAN BAYI!
Apa nak jadi dengan masyarakat hari ini?
Kemanakah perginya didikan dan ingatan ibubapa?
Guru?
Mengapa ajakan syaitan menjadi tunjang utama
ikutan para remaja hari ini?
Apakah tindakan kita sebagai keluarga?jiran?pemimpin?
Adakah kita sekadar mengumpat sana sini tanpa tindakan
untuk memulihkan keadaan?
Berdiam diri membiarkan perkara ini merebak terus seperti virus?
Sedih rasanya apabila bayi yang baru dilahirkan itu
diperlakukan ibarat SAMPAH!

Hilangnya rasional kedua ibubapa mereka!
Ya Allah ampuni dosa-dosa hamba-Mu yang hanya mampu
melihat begitu sahaja!
Ya Allah kau berikan hidayah kepada kedua ibubapa
bayi tersebut!
Ada yang dibuang dipembentungan air, ada yang diletakkan dalam kotak!
Andaikan diri anda sebagai bayi tersebut...
apa perasaan anda apabila diberitahu anda
anak pungut?
Sedih tidak terkata rasanya.
Ya Allah kau peliharakanlah
keturunanku..
kau hindarilah diri ini dan keturunanku
daripada maksiat zina ...

Wahai sahabat sekalian,
marilah bersama-sama kita beringat-ingat
ambil ini semua sebagai pengajaran.
Ingat pesanan ibubapa kita.
Tak kemana rasanya kalau kita buat
perkara yang tidak senonoh seperti ini.
Dalam jangka yang panjang,
ibu muda itu pasti akan terkenang dosanya
yang lampau.
Ibarat igauan yang takkan pernah pudar
dari ingatan....


 

No comments:

Post a Comment

link

Related Posts with Thumbnails