going to Architecture school?

FAQ: Jawapan selalu orang nak tau
Interview 1: UKM,UTM
Interview 3: Interview question
Part 1: preparation
Part 2: First sem studio
Part 3: Manual guide to buy archi PC desktop
Part 4: Studio sem 5

Followers

Tolong Isi Tabung Saya :)

Saturday, January 12, 2013

Kenapa french bahasa romantik?

Why french is a romance language? Kenapa?
Aku amek bahasa french sem ni yelaa da dengar org kata bahasa ni bahasa romantik..so, apa yang romantiknya aku pon tak faham..ahaksss :p

Ada 5 bahasa yang dikatakan romantik
1.Spanish
2. Portuguese
3.French
4.Italian
5.Romanian


Menurut inchik wiki, bahasa romance ni merupakan kesinambungan Vulgar Latin yg ditutur oleh askar,pedagang, settlers empayar Roman. Kira bahasa ni bahasa yang ditutur oleh orang Roman kelas atasan .So as a conclusion, bahasa ni bukanlah romantik pon sebenarnya tapi sebab bahasa ni berasal daripada keturunan bahasa Latin Roman..tu jadi Romance! 

Aku pikirkan bahasa ni romantik sebab depa dok suka cakap j'aime dekat sume benda ahakss *noob*

Nah, ni serba sedikit cara-cara nak introduce diri korang dalam bahasa french

Hi (waktu antara pagi ke petang)                          Bonjour!
Hi ( waktu lepas pukul 8pm macam tu)                 Bonsoir!    *pronounce as bonsuwa
Nama saya Syiqa.                                                Je m'appelle syiqa

How are you?                                                     Comment allez vous
I'm very fine, Thank you                                       Je vais très bien.Merci

Umur saya 21 tahun                                             J'ai vingt-un ans
Saya warganegara Malaysia                                 Je suis Malaisienne*inne untuk female 
Di mana awak tinggal                                           Où est-ce que vous habitez?
Saya Tinggal di Kuala Lumpur                              J'habite à Kuala Lumpur
Jumpa awak nanti,kawanku                                  A bientôt,mon ami!
Bye dan jumpa awak esok                                   Au revoir et  à demain

Lain-lain

saya dah makan                                                  J'ai mangé
Do you have sisters & brothers?                            Vous avez des seurs et frères?
I've a sister & 2 brother                                      J'ai une seur et due frères

Aku tahap belajar basic jela ahaha level ala-ala sekolah rendah gitu :p terfikir sama ada nak sambung Lap 200 ke tak sem depan. Mana laa tau bole pi France pasni weehuuu

p/s:  lepas ni nak kena revise balik bahasa jepun pulak sebabb bulan dua ni tahun last aku join program buddies NAP ;)

and sempena hari ni hari jadi roomate saya makanya ini wish untuk Ain :) Translate sendiri ahahakss :p

Bon anniversaire, Ain! Je te souhaite plein de bonheur en cette journée spéciale. Que tous tes désirs se réalisent. 

da masuk vingt-duex ans, la présente, nah adiah, be happy and jangan sedih2 hihi


No comments:

Post a Comment

link

Related Posts with Thumbnails